02/03/2026 - Nationale betoging te Brussel op 12 maart 2026

Nationale betoging

RESPECTEER DE OPENBARE DIENSTEN!

Hierbij een update over de organisatorische aspecten:

Afspraak op 12 maart 2026 om 10u30.
Wij verzamelen aan de stand van het VSOA, ter hoogte van het Rogierplein, aan de kant van City 2.
Daar zal materiaal (petten, hesjes, oordopjes) beschikbaar zijn.
Dit is op vijf minuten loopafstand van het Noordstation.
Met de metro en tram is het dichtstbijzijnde station Rogier.

Toespraken van de Voorzitters van de interprofessionele organisatie op het podium aan de kant van de Pachecolaan (vlakbij de Financietoren) en daarna vertrek rond 11u00 – 11u15.
- https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1F2xqMpRip9FUma5pwvoFVZ8HsUoAU-s&usp=sharing -
De route volgt de kleine ring waarbij afwisselend de rechter- en linkerkant van de bovengrondse wegen (niet de tunnels) worden gebruikt. Het is belangrijk om altijd uit de buurt te blijven van spanningsgebieden (voornamelijk de Wetstraat in de richting van de neutrale zone en het hoofdkwartier van de MR aan de Goudenvlieslaan). De omgeving van deze plaatsen wordt bewaakt door de politie.
Einde van de manifestatie aan het Zuidstation.

Voor een actie of een manifestatie is het zo dat dat diegenen die kunnen vrij nemen binnen de geboden flexibiliteit van het arbeidsstelsel, of die verlof of inhaalrust kunnen nemen, dit normaliter verkiezen omdat zij dan geen loonverlies zullen hebben.

Indien je werksituatie geen flexibiliteit biedt of je verkiest te staken, dan kan dat.
Het VSOA heeft een stakingsaanzegging neergelegd voor 12 maart 2026.
Ook personeel dat in opeenvolgende ploegen werkt van wie de shift op 11 maart ’s avonds begint en/of in de nacht van 12 op 13 maart eindigt wordt gedekt.

Praktisch moet er als volgt worden gehandeld:
De stakingsdag moet door de medewerker zelf als afwezigheid worden ingevoerd via Scope.
Een stakingsdag is geen onregelmatige afwezigheid en heeft dan ook geen invloed op de berekening van de dienstanciënniteit (cf. artikel 5 van het koninklijk besluit van 19 november 1998 betreffende de verloven en afwezigheden).
Een stakingsdag is een niet-bezoldigde dag. Er zal dus voor de stakingsdag één dag wedde worden ingehouden.
Een stakersvergoeding van 40,00 euro kan worden betaald aan leden die in orde zijn met hun lidgeld, op basis van het attest ‘staking’ dat door PersoPoint automatisch wordt afgeleverd wanneer de inhouding gebeurt.

Iedereen die wenst deel te nemen is welkom!